W Janowie Lubelskim jest skansen, w którym można obejrzeć dawny tabor kolejowy, który funkcjonował w Lasach Janowskich od lat czterdziestych do lat osiemdziesiątych XX w. W pewnym momencie (okres 10 lat) linią wąskotorową można było przejechać od Zwierzyńca aż do Lipy. Była to jedna z najdłuższych tras wąskotorowych w Polsce.
Skansen jest darmowy, można swobodnie wejść i oglądać dawną kolejkę.
Rys historyczny przybliża tablica informacyjna:
„Budowę kolei wąskotorowej w Lasach Janowskich rozpoczęto podczas drugie wojny światowej. Transport kolejowy przy bardzo słabej sieci drogowej i niedostępności tutejszych terenów leśnych gwarantował szybkie wywiezienie dużych ilości drewna niezbędnych dla niemieckiej gospodarki w warunkach wojennych. W 1941 roku oddano do eksploatacji pierwszy pięciokilometrowy odcinek toru o szerokości 600 mm biegnący z Lipy w kierunku płd-wsch.
Kolej transportowała surowiec drzewny do tartaku i nasycalni w Lipie, tam też znajdowała się lokomotywownia. W 1943 roku tor kolejki liczy już 20 km dochodząc do miejscowości Łążek. Dalsze etapy rozbudowy linii mają miejsce w okresie powojennym. Ostatecznie w 1952 roku tor kolejowy łączy Lipę z Biłgorajem przebiegając przez cały kompleks Lasów Janowskich. Od początku istnienia kolei eksploatowano tu zarówno lokomotywy spalinowe jak i parowozy. W latach pięćdziesiątych odprawiano dziennie jeden lub dwa pociągi, systematycznie wymieniano tabor na nowocześniejszy.
W 1962 roku rozebrano tor na odcinku Bukowa – Biłgoraj, niemniej pozostała część linii jest nadal eksploatowana. Pracują tu wówczas cztery parowozy typu „las”, a od początku lat siedemdziesiątych lokomotywy spalinowe typu Wls i V1OC. W 1977 roku rozebrano tor od Bukowej do Szklarni.
Pozostała część linii była używana do 1984 roku, a więc do momentu zaprzestania eksploatacji kolei w Lasach janowskich. Tory zostały całkowicie rozebrane w 1988 r. Pozostały tabor zgromadzono w małym skansenie koło Szklarni, gdzie pozostał do 1999 r. kiedy to przeniesiono go w obecne miejsc e i poddano gruntownej renowacji. Prace remontowe zostały wykonane przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych z Warszawy.”
Przy zdjęciach opisy, które znajdują się na tablicach informacyjnych.
Wagon – cysterna. Czteroosiowy wagon – cysterna zbudowany prawdopodobnie w Warsztatach w Zagnańsku. Zbiornik o pojemności 5235 L. wykonały Centralne Warsztaty Montażowe Naftowych Urządzeń Dystrybucyjnych Warszawa – Raków w 1958 r. Po likwidacji kolei w Zagnańsku cysterna trafiła do Lasów Janowskich.
Wagon węglarka typu „Osmag” o ładowności 10 ton. Zbudowany w czasie II wojny światowej w zakładach Osmag w Chorzowie, trafił od razu na kolej w Lasach Janowskich i służył do końca jej eksploatacji.
Tender Ptx 201. Czteroosiowy tender został wyprodukowany przez warsztaty kolejowe w Hajnówce w 1935 r. Do Lasów Janowskich trafił w latach siedemdziesiątych.
Wózki kłonicowe „Hajnowskie”. Wykonane na podstawie przedwojennej dokumentacji Zakładów Ostrowieckich. Początkowo produkowane przez Hutę Ostrowiec Świętokrzyski, następnie przez Zakłady Przemysłu Maszynowego Leśnictwa w Hajnówce. Były to najbardziej typowe wózki kolejek leśnych w Polsce.
Wózki kłonicowe produkcji NRD. Wystawione tutaj wózki zostały wykonane w 1952 roku dla ZSRR, część z nich trafiła do Polski. Były to najcięższe wózki na kolejach leśnych o mocnej konstrukcji. Mają ładowność 12 ton i nowoczesne, jak na owe czasy, rozwiązania układu jezdnego.
Wagon wciągarka. Stosowany do mechanicznego załadunku dłużyc na wózki kłonicowe. Bębny napędzane były wysokoprężnym silnikiem spalinowym. Wciągarka jest ustawiona na wagonie – platformie wyprodukowanej przez Hutę Ostrowiec w 1958 roku. Jest to jedyny taki zestaw zachowany w Polsce.