Image default

Tekst i zdjęcie: Michał Kańkowski *

Sieć kolejowa na Lubelszczyźnie należy do najuboższych w Polsce, lecz na szczęście posiada dość ciekawe połączenia kolejowe. Najważniejszym szlakami kolejowymi w omawianych terenach (Lasy Janowskie i Roztocze) są: LK68 Lublin Główny – Stalowa Wola Rozwadów i LK66  Stalowa Wola Rozwadów – Zwierzyniec Towarowy. Od tej stacji linia zmienia na nr 69 i kieruje się w kierunku Zamościa. 

LK68 niedawno została zmodernizowana i zelektryfikowana, toteż dzięki temu przedsięwzięciu zostało odnowionych wiele stacji, m.in. Kraśnik, Zaklików, Lipa. Ze względu na najbliżej położoną stacją w obrębie Lasów Janowskich najlepiej będzie wsiadać/wysiadać w Zaklikowie (jest to najbliższa stacja w odległości od Janowa Lubelskiego). Stacja Lipa, mimo świetnego położenia w ogromnym kompleksie leśnym, obsługuje jedynie regionalne pociągi, w relacji Lublin Główny – Rzeszów Główny. 

Na stacji Zaklików zatrzymują się pociągi IC i TLK. Dzięki temu możemy dojechać bezpośrednio m.in. do Warszawy, Rzeszowa, Piły, Poznania, Sanoka, Przemyśla, Wrocławia, Krakowa, Katowic, Częstochowy Torunia i Chełma. TLK Wetliną można przejechać w Bieszczady.

LK66 jest jedną z najciekawiej położonych w Polsce. Przecina Lasy Janowskie, Puszczę Solską i Roztocze. Jest to jedna z dwóch  linii, która przejeżdża przez park narodowy. Godnej uwagi jest przejazd przez słynny kanion w Tereszpolu.  Zdecydowanie największą wadą LK66 jest brak regionalnych połączeń, które mimo świetnej frekwencji zostały zlikwidowane w 2000 roku. A należy pamiętać, że niegdyś zatrzymywały się w Ciosmach, Hucie Krzeszowskiej, czy Kłyżowie. Obecnie IC Hetman relacji Hrubieszów Miasto – Wrocław Główny i TLK Roztocze relacji Zamość – Katowice zatrzymują się jedynie w Biłgoraju, Tereszpolu Biłgorajskim i Zwierzyńcu. Szkoda, że pociągi nie zatrzymują się w Hucie Krzeszowskiej, stanowiłaby idealną bazę wypadową na rowery do Lasów Janowskich.

Ze względu na zainteresowanie koleją i wiele pytań odnośnie połączeń kolejowych, zamieszczam tutaj garść istotnych informacji. Mam nadzieję, że będą pomocne dla czytelników i turystów.

  • pociągi regionalne POLREGIO na odcinku Lublin Główny – Stalowa Wola/Rzeszów Główny zatrzymują się na każdej stacji. Są klimatyzowane, z miejscami na rowery i dla osób niepełnosprawnych. Bilety kupuje się u konduktora, można przez Internet, lub w automatach; o ile znajdują się na stacjach;
  • IC Hetman relacji Lublin Główny – Wrocław Główny, zatrzymuje się w Kraśniku i Zaklikowie. Jest to jedyny pociąg tej kategorii na tym odcinku. Są klimatyzowane i z gniazdkami oraz wifi. Posiada 1 i 2 klasy. Wagon rowerowy nie zawsze znajduje się w tej relacji. W Stalowej Woli Rozwadów łączy się z częścią hrubieszowską.
  • Pociągi TLK Roztocze (Chełm-Katowice), TLK Zamoyski (Przemyśl Główny – Piła Główna), TLK Wetlina (Łupków – Poznań Główny) zatrzymują się na stacjach tak jak Hetman. Nie posiadają klimatyzacji oraz gniazdek; chociaż zdarzają się wyjątki.
  • Do Biłgoraja, Zwierzyńca, Szczebrzeszyna, Zamościa, Hrubieszowa dojeżdżamy IC Hetman i TLK Roztocze. Oba te pociągi są przypinane i odpinane w Stalowej Woli Rozwadów. W Zwierzyńcu można się przesiadać do POLREGIO i dzięki temu można dojechać do Józefowa, Suśca oraz Bełżca.
  • Bilety na IC i TLK kupuje się na stronie https://www.intercity.pl/pl/. Jest to najwygodniejsza forma. Dla tradycjonalistów, w przypadku braku/nieczynnej stacji można zakupić bilet u konduktora.   
  • Aby sprawdzić przyjazdy/odjazdy połączeń, należy sprawdzić na https://portalpasazera.pl/ . Jest to najwygodniejsza strona, zawierająca wszystkie informacje; są nawet plakatowe rozkłady jazdy (można ściągać w formie pdf). Dla mobilnych proponuję aplikację e-podróżnik.
  • Dla zdeterminowanych rowerzystów, szczególnie z Wrocławia, Krakowa – w przypadku braku wagonu można zostawić rowery na samym końcu lub w pierwszym wagonie od lokomotywy. Po wyruszeniu pociągu, należy niezwłocznie iść do konduktora, okazać mu bilet i dopiero można uzyskać dodatkowy bilet na rower. W innym przypadku może grozić mandat.

Mam nadzieję, że wszystko zostało wyjaśnione. Pozostaje tylko sprawdzić rozkłady jazdy i zaplanować podróż na Roztocze. Miłej podróży!

* Michał Kańkowski – Pasjonat kolei i miłośnik autobusów Jelcz, regionalista, historyk. Specjalizuje się w historii XIX wieku z uwzględnieniem przemian społecznych i politycznych Europy i USA, Badacz dziejów Ordynacji Zamojskiej. Pisze doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim pt.: „Między Rzecząpospolitą a Austrią. Przemiany społeczne w Ordynacji Zamojskiej na przełomie XVIII i XIX wieku”. Członek Biłgorajskiego Towarzystwa Regionalnego. Pochodzi z Dereźni koło Biłgoraja, mieszka i pracuje w Krakowie.

Related posts

Leave a Comment